Rozgrywka
Mafia III
Główny szkielet fabuły stanowi zemsta na bossie włoskiej mafii Salu Marcano, który likwiduje gang, którego członkiem jest Lincoln. W swojej zemście nie może on bezpośrednio zaatakować Marcano - zechce on najpierw osłabić jego przestępcze imperium, by w konsekwencji całkiem je zniszczyć i zbudować na jego gruzach swoje. Wszystkie dzielnice miasta pełne są biznesów i posiadłości należących do włoskiego bossa. Korzystając z informacji dostarczanych przez Johna Donovana, agenta CIA z którym Lincoln wykonywał operacje specjalne w Wietnamie, naszym zadaniem będzie przeprowadzenie rozpoznania i zniszczenie konkretnego przedsięwzięcia.
Chcemy użyć wszystkiego co zawsze sprawiało, że gry z serii Mafia były wyjątkowe, czyli świetne umiejscowienie akcji w miejscu i czasie, wciągający filmowy scenariusz i niesamowity klimat. Ale przecież wciąż możemy to wszystko osiągnąć nie zaniedbując przy tym świata, prawda? Nie bez powodu wybraliśmy Nowy Orlean na miejsce akcji - jest to ciekawe i złożone miasto, które żyje 24 godziny na dobę. Wszystko to z czego znany jest Nowy Orlean będzie widoczne w grze, ale nie będą to jedynie atrybuty wizualne - miasto będzie nas dosłownie wciągać i reagować na nasze poczynania.
Identyfikacja każdego biznesu należącego do Marcano może przebiec dwojako - poprzez uzyskanie informacji o nim od informatora, lub poprzez samodzielną obserwację (kiedy na przykład zauważymy dilera sprzedającego narkotyki na ulicy i śledzimy go do miejsca przechowywania narkotyków). Kiedy już biznes zostanie zidentyfikowany można przystąpić do opracowania planu jego zniszczenia. Wyrządzenie znaczących szkód spowoduje, że szef dowodzący danym przedsięwzięciem wychyli się z ukrycia. Zabicie go spowoduje spore straty dla Marcano i umożliwi Lincolnowi uruchomienie własnego biznesu w tym miejscu, ale ponoć możliwe ma być też przeciągnięcie dotychczasowego podwładnego Marcano na swoją stronę. Twórcy mówią, że boss oczywiście nie pozostawi tego bez odpowiedzi.
Ważnym aspektem rozgrywki wpływającym w dużym stopniu na fabułę jest budowanie relacji z trójką współpracowników. Współpraca z każdym z nich zapewni nam możliwość dowiedzenia się więcej o ich przeszłości, a także otworzy nam drogę do uzyskania unikalnych ulepszeń. Jeśli na przykład będziemy więcej współpracować z Burkiem (posiada on złomowisko w centrum miasta) uzyskamy możliwość ulepszania naszego auta. Z kolei jeśli bardziej będziemy się skłaniać w stronę Vito, protagonisty z Mafii II, który został wygnany przez Komisję z Empire Bay do Nowego Orleanu dowiemy się wielu ciekawych faktów o jego przeszłości. Według twórców pozwoli to zamknąć niektóre nierozwiązane w drugiej części gry wątki i odpowie na pytania, z jakimi pozostawieni zostali gracze. Ciężko oprzeć się wrażeniu, że może im chodzić o wyjaśnienie losu Joe. Nie można jednak mieć wszystkiego - wybranie w danym momencie jednego ze współpracowników może zamknąć drogę do współpracy z innym, przez co kampania za każdym razem może wyglądać inaczej. Ma to zachęcić graczy do tego, by wielokrotnie powracali do Mafii III.