Gracze petycje piszą [Felieton]

wojtas022, 20

"Ludzie listy piszą…" śpiewali Skaldowie. W świecie elektronicznej rozrywki, piszą gracze i nie listy, ale petycje. Ostatnimi czasy mieliśmy do czynienia ze sporą liczbą przypadków kiedy to gracze nie zgadzali się na ostateczny obraz gry jaki miał wejść do tłoczni. Chyba najgłośniejszym przykładem było wydanie Call of Duty: Modern Warfare 2 na PC w mocno zmienionej formie. Fani wzięli więc sprawy w swoje ręce i napisali petycję, pod którą swoje podpisy złożyło ponad 255 tysięcy potencjalnych klientów. Jak zareagował wydawca? Nijak! Pokazał graczom środkowy palec i zrobił po swojemu. Ten przykład jak i wiele innych, pokazuje, że producenci mają w nosie to, czego chcą gracze. Europejscy fani pierwszej części Mafii również mają swoje roszczenia.

2 kwietnia 2010 roku ruszyła petycja w sprawie równoczesnej premiery Mafii II w Europie i za oceanem. Różnica w czasie obu premier wynosi równo 3 dni. Po prawie dwóch miesiącach podpisało się ponad 1600 osób. W porównaniu z petycją dotyczącą COD:MW2 to zaledwie kropla w morzu. Przypomnijmy sobie jednak argumenty jakimi podpartą ową petycję:

1. Mafia: The City of Lost Heaven była bestsellerem w Europe. Sprzedaż w USA była raczej rozczarowująca.
2. Większość fanów Mafii zlokalizowana jest w Europie, zwłaszcza w Czechach i Niemczech.
3. Mafia II jest tworzona przez 2K Czech (poprzednio znanym jako Illusion Softworks), które również stworzyło pierwszą część gry. Firma usytuowana jest w Republice Czeskiej, w Europie.


Ciężko nie zgodzić się z powyższymi punktami. Jednak, nawet bez zabawy w jasnowidza już teraz można przewidzieć skutek jaki wywoła petycja "W sprawie jednakowej daty premiery Mafii II na całym świecie." Efekt będzie zerowy - taki sam jak w przypadku Modern Warfare 2. Producent (podobno) wie co robi i nic go nie przekona, a tym bardziej ta garstka ludzi podpisanych pod petycją. Oczywiście podpisać można, a nawet trzeba, bo walka toczy się w słusznej sprawie. Ci z Was, którzy tego jeszcze nie uczynili - mogą to zrobić TUTAJ.

Dlaczego walka toczy się w słusznej sprawie? Tutaj nawet nie chodzi o graczy, którzy zgłodniali niczym wilki po ośmiu latach postu, chcą rzucić się jak najszybciej na kontynuację jednej z najlepszych gier w historii. Tutaj chodzi o dobro firmy, która decyzją o wydaniu Mafii 2 najpierw w USA, a 3 dni później w Europie, zwyczajnie strzela sobie w stopę. Aby to zrozumieć wystarczy odrobina wyobraźni. Załóżmy, że dzisiaj mamy 24 sierpnia. Do amerykańskich sklepów właśnie trafia Mafia 2. Następnego dnia (albo i jeszcze tego samego) piracka wersja krąży już po Internecie. Ilu będzie takich europejczyków, którzy nie mogąc się doczekać, klikną "download" na stronach z nielegalnym oprogramowaniem? Ilu będzie takich fanów, dla których kolejne dwa/trzy dni czekania to cała wieczność? Zapewne całe mnóstwo! Później taki gracz, dojdzie do wniosku, że nie warto kupować oryginalnej kopii skoro już ma "lewą" na dysku. Efekt? 2K Games traci ładną sumkę zielonych, a my za kilka dni słyszymy, że "sprzedaż Mafii 2 na PC nie spełniła oczekiwań z powodu piractwa." Na pewno nikt z branży nie powie, że "sprzedaż nie spełniła oczekiwań twórców z powodu złej decyzji marketingowej". Jak zawsze wszystkiemu winni będą piraci/gracze.

Z taka wizją można się zgadzać lub nie i tak naprawdę to czas pokaże jak będzie. A jakie jest Wasze zdanie w tej kwestii?

Komentarze

Ten materiał jest starszy niż 2 miesiące. Nie możesz dodawać pod nim nowych komentarzy.
Awatar użytkownika Darek331
Darek331
31 maja 2010, 23:25
Szkoda,że Mafia nie będzie miała multiplayer,bo jak by miała to mogli by zrobić beta testy
Awatar użytkownika Paziu
Paziu
31 maja 2010, 23:19
Zbawią Was te 3 dni? Dajcie sobie spokój. Ja nie podpisałem. Czekałem 8 lat to te 3 dni dłużej wytrzymam.
Awatar użytkownika piksel169
piksel169
31 maja 2010, 19:04
Przepraszam za błąd, ale godząc się na takie warunki obie strony wiedziały co robią...
Awatar użytkownika Darek331
Darek331
31 maja 2010, 14:36
MI tak nawet mogli by tydzień opóźnić datę premiery w Polsce,bo bym żył w niepewności jaka będzie gra i jak się będzie w nią grało
Awatar użytkownika Maf
Maf
31 maja 2010, 14:31 *
@piksel169:
Zamiast do 2K Czech, powinieneś kierować swoje pretensje do 2K Games, bo to oni zajmują się wydaniem gry i marketingiem ;) Siedziba 2KG jest w Stanach, nie w Czechach.
Awatar użytkownika Yogii26
Yogii26
31 maja 2010, 11:41
Zgadzam się w 100% z graczami, jednak 2K Czech podpisało umowę z wydawnictwami i to wydawnictwo decyduję o tym kiedy to wydać. Problem w tym że oni nie mają zielonego pojęcia gdzie konkretnie sprzedawać i jakie były wyniki sprzedaży poprzedniej części...
Awatar użytkownika barth89
barth89
30 maja 2010, 17:03
Wojtek, ja mam nadzieję, że będzie coś, cokolwiek, dzięki czemu nie będzie potrzebna płyta w napędzie...
Awatar użytkownika Darek331
Darek331
30 maja 2010, 16:25 *
A do tej petycji to mafia ma o wiele mniej fanów niż Call of Duty,ale to i tak jak dla mnie dużo podpisów i oby było ich więcej.Zachęcam do podpisania chociaż,że każdy użytkownik MT już to pewnie zrobił
Awatar użytkownika piksel169
piksel169
30 maja 2010, 12:59
Twórcy Mafii już nie pierwszy raz j*bią amatorszczyzną na kilometr. Zero logiki w zdradzaniu tajemnic gry, zero jakichkolwiek przemyśleń. I teraz jeszcze ta ignorancja. Patrząc na względy polityczne, to jest zdrada narodów. To jest dawanie dupy Ameryce. Najgorsze jest to, że 2K Czech myśli, że będzie im się to opłacało. A chyba nie przewidzieli tego, co jest napisane w artykule.
Poziom ludzi, który w Czechach odpowiadają za marketing nie jest wyższy niż poziom przekupy z Bałuckiego Rynku. A jeśli gre spier*olą to dojdą na skraj bankructwa.
Awatar użytkownika wojtas022
wojtas022
30 maja 2010, 11:18
To zależy czym będzie zabezpieczona Mafia 2. Jak na razie nic nie mówią o żadnych DRM'ach itp. a to nie napawa optymizmem...
Awatar użytkownika Patricko987
Patricko987
30 maja 2010, 11:14
No tak, coś w tym jest, pewnie będą krążyć piraty zaraz po wydaniu w stanach. Tylko, tak jak napisał Paziu, zrobienie cracka też trwa, i pewnie co najmniej te 3 dni (jak nie dłużej) potrwa. Także nie byłbym taki pewien czy tak szybko zostanie ta gra "spiracona". Myślę, że wersja Europejska i tak wyjdzie wcześniej niż w pełni działająca piracka.
Awatar użytkownika Darek331
Darek331
30 maja 2010, 10:46 *
Ja się podpisałem już za pierwszym razem,a co do DLC to wbijam w to bo mnie i tak jakieś ciuszki i samochody mało obchodzą a w sprawie nowych misji wie toś czy będą?,bo jak będą to zakupię za każdą cenę
Awatar użytkownika Gangster
Gangster
30 maja 2010, 10:25
To co chciałam dodać od siebie już jest w komentarzach, więc po prostu zgadzam się.
Awatar użytkownika BeeV
BeeV
30 maja 2010, 09:54
"Następnego dnia (albo i jeszcze tego samego) piracka wersja krąży już po Internecie. Ilu będzie takich europejczyków, którzy nie mogąc się doczekać, klikną "download" na stronach z nielegalnym oprogramowaniem?" "Później taki gracz, dojdzie do wniosku, że nie warto kupować oryginalnej kopii skoro już ma "lewą" na dysku."

No niestety to jest prawda i nie wiem czy się kierują producenci wydając wcześniej mafię w stanach? To jest lekka głupota to prędzej wcześneij powinna być wydana w europie, jednak jestem zdania, że taka gra jak Mafia powinna być wydana w tym samym dniu na obu kontynentach
Awatar użytkownika Paziu
Paziu
30 maja 2010, 09:41
Zauważcie, że zrobienie cracka też trwa, z GTA IV było tak, że piraci zagrali wtedy co europejczycy.
Awatar użytkownika Dantes
Dantes
30 maja 2010, 09:41
"rodriguez --> taki cierpliwy jesteś, a czasu pożałowałeś na przeczytanie artykułu do końca?" - lepiej bym tego nie ujął Barth. A ty rodriguez właśnie nieźle się ośmieszyłeś. Jakby nam tutaj o głupie trzy dni chodziło. Kilka lat czekamy na tą grę to 3 dni więcej też wytrzymamy, tylko nie o to tutaj chodzi. Wojtas podał argument nie do przeskoczenia.
Awatar użytkownika barth89
barth89
30 maja 2010, 00:34
rodriguez --> taki cierpliwy jesteś, a czasu pożałowałeś na przeczytanie artykułu do końca?
Awatar użytkownika rodriguez
rodriguez
30 maja 2010, 00:32
Boże ludzie zbawi Was te kilka dni? Czekacie już tyle lat to i poczekacie trochę dłużej... Ale nie lepiej się zbuntować jacy to Czesi niedobrzy - po prostu dno i wodorosty.
Awatar użytkownika barth89
barth89
30 maja 2010, 00:23
No racja, racja... Ja się pod petycją podpisałem już na samym początku "akcji". Jeśli chcemy zobaczyć Mafię 3, to 2K musi zebrać sporo kasy. A żeby zebrać sporo kasy to musi sprzedać dużo kopii. A żeby sprzedać dużo kopii potrzeba jak najmniej piractwa. Do zmniejszenia spiraconych wersji Mafii 2 przyczyni się premiera w równym czasie. rosty związek przyczynowy ;)

P.S. Wojtek, zmień to 255 tyŚ na tys, bo razi :P
Awatar użytkownika bananmaciek
bananmaciek
29 maja 2010, 23:38
Zgadzam się w 100%. Potem i tak wyjdzie że to my jesteśmy źli