Wywiad ze starszym producentem

Acozz,
Starszy producent Mafii II, Lukas Kure, mówi dużo o grze, swojej pracy oraz o tym, z jak wielkim zapałem pracuje.



Wiele osób nie rozumie za co odpowiedzialny jest producent. Czy mógłbyś opisać typowy dzień w pracy oraz obowiązki jakie na ciebie tam czekają?

Odpowiedź na to pytanie nie jest tak prosta, a także samo ogólnorozumienie jest dość skomplikowane. Zwykle dużo mówię, przemawiam oraz piszę. Niestety, nie ingeruję bezpośrednio w tworzenie gry. Jestem za to odpowiedzialny za zespół, a także za sam projekt, który, kiedy jest już gotowy, musi sprostać przydzielonym mu zadaniom oraz zostać dopuszczony do obrotu. Nie próbuję oczywiście przedstawiać swojego stanowiska jako biznesmena, także określenie "menadżer" pasuje do tego lepiej. Na szczęście, większość swojego czasu pracy spędzam z zespołem w dobrych, a także złych chwilach, dzięki czemu jestem na bieżąco informowany o problemach zaistniałych w trakacie tworzenia gry.

Trzeba także posiadać kontrolę i chociażby podstawową wiedzę o pracy, jaką wykonuje zespół. Wymagana jest także zdolność do patrzenia na wszystko z dystansu, aby nie stracić wcześniej wymienionej kontroli. Słyszałem także o porównaniu producenta do klauna w cyrku obracającego talerze na kijkach. Żaden z tych talerzy nie może przestać się kręcić, a tym bardziej upaść, przez co doszłoby do katastrofy całego pokazu. Koordynacja powinna być podstawową cechą każdego "menadżera". Często koniecznością jest zsynchronizowanie dwóch współpracujących ze sobą firm. Kiedy grupy pracowników są dość duże i nie można samemu sprawować nad nimi władzy, jako starszy producent mam za zadanie wybrać spośród kandydatów menadżerów, którzy zostaną przydzieleni do odpowiednich zespołów.

Kiedy myślisz o grze w swoim wolnym czasie, twoje myśli mają całkiem inny charakter niż te programistów czy artystów. Oni skupiają się na swoich zadaniach, a producent myśli o tym, co może stać się problematyczne i jak tego uniknąć. Kiedy zapytasz programistę o to, co aktualnie robi odpowie: "Stworzyłem kod animacji systemu". Kiedy znów zwrócisz się do artysty, to on odpowie: "Jestem twórcą tego wnętrza". Niestety, programista zapytany o swoje zadanie zacznie po prostu bełkotać: "Ehhh, errr…", a następnie zacznie tworzyć długie i mylące wypowiedzi podobne do tej.



Co do tej pory było dla Ciebie najbardziej wymagającym zadaniem lub problemem?

Szczerze mówiąc nie tworzymy żadnych wykresów ani notatek tego typu. Po prostu z biegiem czasu zapominamy o nich, przestają być naszymi koszmarami. Kiedy jednak któryś z nich mi się przyśni, pierwsze co robię to myślę jak go rozwiązać.



Tworzysz Mafię II od pięciu lat. Jakie rzeczy zostały znowelizowane w tym czasie?

Odpowiedź na to pytanie mogłaby się ciągnąc przez wiele stron, ale postarać się streścić ją do ogółu. Na początku pracy bazowaliśmy na oryginalnej Mafii, czyli na dość starej generacji sprzętu komputerowego. Porzucono to po pewnym czasie i postanowiono tworzyć grę nowej generacji, z jeszcze bardziej emocjonującą i dramatyczną historią, która, mamy nadzieję, będzie motywować graczy do kilkukrotnego przejścia sequelu Mafii, aby zobaczyć wszystkie możliwe zakończenia.

Najbardziej problemowa była wcześniej wspomniana "przeprowadzka" na lepsze technologie komputerów i platform. Robiąc taką transformację masz do zrewidowania niemal wszystkie elementy gry z uwagi na różnice wydajności. Zmiany te prowadzą głownie do przerobienia całokształtu projektu i liczby oraz jakości cech produktu. W ciągu trwania prac co najmniej trzy razy zmuszeni byliśmy do zmiany renderingu oraz silnika fizycznego. Wkrótce zobaczycie co z tego wyszło.



Jak pracujesz z innymi producentami w sprawie projektu - od deweloperów do ludzi odpowiedzialnych za tworzenie strony WWW. Jak to wygląda?


Naszym głównym zadaniem jest komunikowanie się i upewniane, że obydwie strony posiadają wszystko co im potrzebne - np. informacje czy cokolwiek innego. Praca polega także na koordynowaniu wszystkich projektów, przez lokalizację, marketing, aż po wysyłkę. Planujemy również wszystkie konferencje video oraz przeglądamy zawalone e-mail'ami i spamem nasze skrzynki odbiorcze.

Kolejne sprawa to ta, aby cała akcja gry "trzymała Cię" i nie zwalniała, aż zobaczysz wszystko co chcieliśmy Ci dać.

Następnie musimy pomagać niższym producentom pracującym bezpośrednio nad rozwojem projektu. Kiedy znajdzie się chwila wolnego czasu wykonujemy prace, które zwykle według deweloperów można zrobić "później". No, ale cały ten "świat" działa w końcu tak jak powinien. Programiści opiekują się swoimi dziećmi (grami), niż sam marketing.



Jakie jest uczucie pracując nad grą posiadającą rzesze fanów?

Odpowiedź jest prosta: jest to bardzo przyjemnie uczucie wynikające z wyżej wymienionych problemów, co bardzo motywuje do dalszej pracy. W związku z tym proszę fanów o tworzenie klubów gry i rozwijanie już istniejących. Ja sam nie chcę być sławny, ale ucieszyłby mnie fakt, że stałem się głównym producentem gry liczącej sobie najwięcej maniaków.



Jaki jest Twój ulubiony film gangsterski i dlaczego?

Zdecydowanie Godfather i Goodfeals. Lubię te historie i akcje. Bohaterowie tych filmów szczycą się wielką charyzmą, dzięki czemu filmy są wiarygodne oraz interesujące. z obecnych amerykańskich filmów wybrałbym American Gangster, choć nie można go porównać z wcześniej wymienionymi. Kiedy mogę znów oglądać te produkcje, a robię to po kilka razy, zawsze jestem zmuszony do skoncentrowania się na nich i nie robienia niczego innego.



Gdybyś posiadał wszystkie pieniądze świata jaki byłby pierwszy typ samochodu, który byś kupił i dlaczego?

Jeśli mógłbym wybierać coś z czasów Mafii I to byłby to prawdopodobnie Ford V8. Klasyczny samochód z chłodnym, klasycznym desingiem. Jeśli jednak chodzi o erę Mafii II to jeszcze nie upatrzyłem sobie żadnego auta. Co do teraźniejszości to, niestety, nie kupiłbym klasycznego wozu. Mógłby mnie np. zawieść na którymś ze skrzyżowań. Co jak co, ale wolę duże auta, nie ciężarówki, nie sportowe samochody, ale SUv'y czy terenówki w których czuję się bezpiecznie. Z powodu problemów finansowych jakie już nadciągnęły nad cały świat jestem zmuszony szukać wozu z napędem hybrydowym… Używam aktualnie sportowego auta, które jest coraz to starsze… Sami wiecie - zmiana priorytetów. Podsumowując, samochód jest dla mnie bardziej narzędziem niż czymś ważnym.



Jakie myśli, według Ciebie, powinna wywierać na użytkownikach gotowa Mafia II?

"Wow, to niesamowite! Bardzo lubię tą grę!" Chciałbym również, aby zapamiętana była fabuła, ciekawe momenty, główny bohater oraz jego przyjaciele. Gracze powinni także mile wspominać Mafię II kilka lat po jej przejściu. Pragnąłbym też, aby wszyscy fani oddali głosy na "Grę roku 2009".



Na koniec zachęć ludzi nie znających Mafii II do zagrania w nią.

Chcesz stać się członkiem mafii? Czy chcesz być zasługującym na szacunek cennym członkiem rodziny? Chcesz żyć poza krawędzią społeczeństwa i własnych reguł przez cały czas? Czy chcesz zdobyć górę forsy i wydać ją, jak tylko Ci się podoba? Czy chcesz zdobyć samochód oraz kobietę, która Ci się podoba? Czy po prostu chcesz zostać prawdziwym mobsterem? Jeśli chociaż na jedno z powyższych pytań odpowiedziałeś TAK, to Mafia II jest dla Ciebie właściwą grą. Ona pozwoli Ci żyć tak jak chcesz. Lęk, napięcie, szczęście, miłości, smutek… - wszystko przed tobą!

Tłumaczenie: Kevin