PODCAST II - Tłumaczenie i wnioski

PODCAST II - czyli drugi wywiad na temat Mafii II. Przetłumaczyłem dla Was ten wywiad na polski :) tłumaczyłem ze słuchu co nie jest za łatwe, ale myślę że tłumaczenie jest poprawne. Miłej lektury!

Witam w drugim „wywiadzie” Mafia II. Jestem Elizabeth Tobii współ manager 2K i jestem tutaj dzisiaj z producentem Denbym i Jackiem Scalici - dyrektorem produkcji 2K. Będziemy dzisiaj rozmawiać o przeszłości jak i przyszłości gry Mafia.

Elizabeth - Zacznijmy więc. Mafia II to sequel, czy mógłbyś skrócić o czym jest gra?


Denby – Głownie jest to kryminalna gra akcji bazująca na pierwszej części. Mocnym punktem jest dojrzała opowieść przedstawiona w sposób „kinowy” jaki chcemy przedstawić. Chcemy dać graczom uczucie jak to jest kierować postacią rodziny przestępczej. Patrząc na tak popularne media jak „Rodzina Soprano”, „Chłopcy z ferajny” można powiedzieć że gra idzie właśnie w tym kierunku. W dodatku gra ma być autentycznym odwzorowaniem lat 50 co jest unikalnym doznaniem dla gracza. Wiemy, że gra będzie świetnym doświadczeniem dla graczy. Chcesz coś dodać Jack?

Jack – Zgadzam się, że gra jest unikalna ze względu na to, iż jest osadzona w takich czasach. Ameryka zmieniała się od tego momentu. Mieliśmy koniec II wojny światowej i początek „zimnej” wojny w 1950 roku. Nastąpiła eksplozja technologiczna i kulturalna Ameryki. Więc nie tylko gracz przechodzi od zwykłego obywatela do znanej szychy, ale również Ameryka zmienia się na jego oczach, co jest niezwykłym doświadczeniem.

Elizabeth – Czy Mafia II jak sequel ma wnieść dużo zmian? Kiedy zaczynaliście planować tę grę co chcieliście przenieść, zbadać, zmienić względem pierwszej części? Możecie powiedzieć coś o Mafii dla tych, którzy nie grali, nie wiedzą o niej za dużo albo nie grali już od dawna?

Jack – Denby chcesz odpowiedzieć na to pytanie skoro pracujesz przy grze?


Denby – Jasne. Tak więc zacznę od wyjaśnienia, że Mafia została wydana przez Firmę Gathering – pracowałem wtedy dla Take2 Europe jako tester gier video. Doświadczyłem więc Mafii niejako z pierwszej ręki testera. Jest to dla mnie bardzo interesujące, iż teraz jestem o krok dalej i mam większy wpływ na kształt części drugiej. Jednak moje wspomnienia o Mafii są bardzo pozytywne, może teraz nieco mgliste mimo to wracając do 2002 roku kiedy została wydana, była bardzo dobra głównie przez bardzo ciekawie opowiedzianą historię. Naprawdę była poważnym i dojrzałym produktem. Wiele Gier z tego okresu bazowały na popularnych mediach ale nie były tak dojrzałe. W Mafii zawarto takie rzeczy jak „kinowość” produkcji i nadal chcemy to kontynuować w Mafii II – to bardzo istotne. Myślę, iż to co przyczyniło się do sukcesu Mafii to również czas w jakim została osadzona – nie było wcześniej produkcji traktującej o Ameryce lat 20-tych. Inne gry były o II wojnie światowej – natomiast to był inny kąt widzenia na życie w tamtym okresie. Mówiąc o zmianach – chcieliśmy stworzyć całkowicie nową historię, nowe doświadczenia dla graczy bez konieczności grania w część pierwszą. Jeżeli ludzie pamiętają historię pierwszej części – to główny bohater – zginął i nie mogło być kontynuacji Mafii. Tak więc natychmiast zaczęliśmy z nową opowieścią, nowym początkiem i zastanawialiśmy się co by było interesujące. Wtedy Dan Vavra – główny scenarzysta projektu – zaczął czytać wiele artykułów dla inspiracji. Nie będziemy wskrzeszać historii pierwszej części. Myślę, że lata 50 to ciekawy okres dla gry. Co jeszcze chcieliśmy zmienić? Największą rzeczą - i chyba gracze się ze mną zgodzą - to, to że prowadzenie aut w pierwszej części nie było takie ekscytujące. Mała Prędkość, policja która wlepiała mandat za każde przejechanie na czerwonym świetle itp. W drugiej części musimy na nowo zdefiniować zasady ruchu drogowego. To na pewno zmienimy. Oczywistym jest, że prowadzenie samochodów z lat 50 jest bardziej dynamiczne. Policja będzie nas ścigać, ale jedynie przez kilka przecznic za lekkie wykroczenia – takie jak przejechanie na czerwonym świetle. Jednak za ciężkie przestępstwa będą nas ścigać do upadłego. Takich zmian chcieliśmy. Inna sprawa, że pierwsza część została wydana 7 lat temu, a to są WIEKI jeżeli chodzi o tworzenie gier. Czasy bardzo, bardzo się zmieniły od tego co mieliśmy w 2000 roku do tego co mamy teraz. Teraz gry są bardziej rozbudowane i dostępne dla graczy i właśnie w tym kierunku pójdzie Mafia II. Chcemy, aby gracz wiedział przez cały czas co robić. Było wiele przypadków, że ludzie się gubili i nie wiedzieli co dalej robić. Nie wiem ilu ludzi przeszło Mafię bez jakiegoś poradnika? Jednak nie chcemy utracić pewnej rzeczy. Mianowicie – pierwsza część była dobrym wyzwaniem, była dość trudna. W drugiej części nie chcemy pozbywać się tego hardcorowego stylu, którego ludzie być może oczekują. Na koniec poruszę sprawę tego, iż Mafia I została wydana głównie na PC. Kiedy doszło do wydania gry na konsole w 2004 roku, była to wersja nieco uboższa i przez to produkcja nieco ucierpiała. Tym razem będzie to gra mulitiplatformowa. Będzie dostosowana do ludzi grających na konsolowym padzie. Pierwsza część była tworzona z myślą o PC-tach, tym razem gra jest tworzona z myślą o wszystkich trzech platformach.

Elizabeth – Jack, z twojego punktu widzenia i tym jak ciężko pracujesz przy Mafii II, czy mógłbyś powiedzieć co było dla ciebie najważniejsze przy tworzeniu tej gry i czy jakoś bazowałeś na pierwszej części?

Jack – Ja doświadczyłem Mafii z perspektywy konsumenta, nie byłem związany z Take2 kiedy została wydana, więc to było dla mnie całkiem nowe. Grałem na PC potem Xboxie. Dla mnie prawdziwą siłę Mafii stanowi jej „filmowa” i dojrzała historia. Myślę, że to jest najważniejszy aspekt jaki wnosimy do Mafii II. Tak jak Denby powiedział – prawie wszystkie postacie z pierwszej części zginęły i nie będzie kontynuacji tej historii, ale grając w drugą część będzie to samo uczucie, które towarzyszyło przy graniu w pierwszą.

Elizabeth – Wspominaliście już o tym kilka razy, że zakończenie Mafii nie pozostawiało wiele miejsca na sequel, ale czy możemy spodziewać się przeniesienia postaci, miejsc itp. które zapamiętaliśmy z pierwszej części do Mafii II?

Jack – Tak. Jeśli jesteś fanem Mafii I to dajemy mnóstwo rzeczy zawartej w niej do Mafii II dla Ciebie. Ci którzy nie grali w pierwszą część i zagrają w drugą, na pewno nie zauważą tego co fani Mafii I.

Denby – Tak, mogę potwierdzić słowa Jack’a, Myślę, że najważniejszym aspektem jaki przenieśliśmy to „dusza” Mafii. Grając w sequel znowu poczujemy tę samą magię, te same uczucia co w pierwszej części, ponieważ pracują nad nią Ci sami ludzie. Myślę, że fani będą naprawdę zadowoleni. Absolutnie przywróciliśmy „duszę” Mafii – pomimo tego, iż przenieśliśmy historię i miejsca do innego miasta o kilkanaście lat. Mafia II nadal ma w sobie tą epicką i filmową opowieść co jedynka. Nadal ma te wspaniałe i głębokie postacie, w które chcesz wierzyć i brać udział w ich życiu. To jest dla mnie to, co było wielkie w Mafii 7 lat temu i powraca teraz do sequela.

Elizabeth – Kto tworzy Mafię II? Możesz mi opowiedzieć o zespole i czy jest ktoś w nim (poza tobą oczywiście Denby) kto pomagał napisać grę?

Denby – Twórcą Mafii II jest 2kCzech – którzy przekształcili się z Illusion Software, więc zespół głównie jest ten sam, który tworzył pierwszą część. Myślę, że dużą zmianą jest rozmiar zespołu – wcześniej było ok. 20 osób, teraz tworzy 100 – 120 osób. Głównym powodem zwiększenia liczby członków zespołu jest to, że tworzymy na 3 różne platformy, ale również dlatego, że zawartość gry jest dużo, dużo większa niż ta sprzed 7 lat. Teraz Jack powinien się wypowiedzieć na temat produkcji Mafii II względem Mafii I. Jack?

Jack – O.K. jedna rzecz na, którą zwrócił uwagę Denby to, to że nasz zespół jest 6 razy większy niż przedtem przy tworzeniu pierwszej części. Myślę, że dobrze się stało, że w projekt nadal są zaangażowani ci sami ludzi co przy Mafii I i mają pełne wsparcie ludzi z 2K jak i Take2. Blisko rok temu sprawdzaliśmy jak idą prace nad projektem. Byliśmy ogromnie zaskoczeni tym co osiągnęli. To był ważny czynnik, że kupiliśmy firmę (Illusion Softwork – przyp. autora). Wierzymy w naszą technologię, nasze narzędzia i nasz talent.

Elizabeth – Jack byłeś tam jakiś czas. Czy mógłbyś powiedzieć coś o produkcji gry? I jak to było, być w studio?

Jack – To naprawdę było świetne doświadczenie. Spotkać się twarzą w twarz z tymi ludźmi. Narzędzia i technologia jakie używają są tak dalece zaawansowana w stosunku do pierwszej części, iż mogą dokonać o wiele więcej jak np. scenki przerywnikowe, które były ważnym aspektem Mafii I. Pracowałem razem z ludźmi, którzy tworzą szatę video, audio, animację itp. i to co mogą zrobić w swoim edytorze jest po prostu niesamowite. Trailer, który widzieliście był przygotowywany właśnie w tym edytorze.

Elizabeth – Super. Wiem, że to jest tylko jedno z wielu zagłębień się w grę. Tym zakończę drugi wywiad. Dziękuję wam chłopaki, że mogliście tutaj być i do zobaczenia w następnym odcinku.

Denby – O.K. czekamy na to Elizabeth.
Jack – Cześć.


Hmm...nasuwa mi się taki wniosek, że od kiedy Take2 przejęło Illusion Softworks - to kontynuacja Mafii zaczęła trochę przypominać GTA IV. No bo zobaczcie. Policja która ściga nas jedynie przez kilka przecznic. Podobne rozwiązanie było w GTA. Mianowicie gdy wyjechaliśmy poza pewien okrąg to policja przestała nas ścigać. Oby moje przemyślenia były błędne...a Wy co o tym wszystkim myślicie?
Zacznijmy od tego że wielkie wydawnictwa nie powinny mieć wpływu na małych twórców gier. 20 osobowe Illusion Software dało rade stworzyć hit, choć już wtedy było pod jakimś wpływem T2 (wydawcy). Mam małą teorię spiskową na temat rozwoju Mafii a wpływu T2, i przyznam że nie byłem uradowany na wieści że twórcy mojej ukochanej gry się sprzedali. Już same wywiady z ludźmi z 2K albo T2 jest wkurzająca.

Sama gra napewno będzie przypominać GTA IV, zmieniły się trendy, zapotrzebowania graczy choć uważam że ten patent z dzielnicami był wprowadzony przed wydaniem GTA IV, teraz nie było by na to czasu.

Mam nadzieje że twórcy nie pójdą w złym kierunki, nie będą się za bardzo słuchali 2K, T2. I tak jak w wywiadzie mówiono przeniosą ducha starej Mafii do nowego dzieła.
Plusem na pewno jest to, że sequel tworzy ten sam 20-sto osobowy skład co wcześniej. Przyjmijmy taka wersję, że Take2 w związku z wykupieniem Illusion Softworks, dało im narzędzia oraz ludzi do pracy. Jednak to nadal oni łożą kasę na projekt i na pewno mają jakiś wpływ na całokształt produkcji...i zgadzam się z Tobą Acozz w zupełności - miejmy nadzieję, że stara ekipa nie podda się naciskom T2.

Uważam - chyba zresztą jak każdy prawdziwy fan Mafii - że pójście w stronę GTA nie wyjdzie produkcji na dobre. To nie są gry tej samej kategorii...GTA nastawiona na tzw. FUN nie wciąga gracza tak bardzo jak dojrzała opowieść Mafii albo ciekawe postacie, które się pamięta latami. Dla mnie produkcja Rockstara jest po prostu za płytka.

No ale skoro panowie w wywiadzie zarzekają się, że poczujemy się tak jak przy pierwszej części, to nie pozostaje nam nic innego jak im wierzyć.
Ten patent ze strefami ścigania jest na pewno lepszy od tego z Mafii I. I tak jak napisał Acozz, wprowadzili to najprawdopodobniej jeszcze przed premierą GTA IV. A co do tego że Illusion Softworks sprzedało się Take2, to może i lepiej. Gdyby nie to że Ilusion Softworks jest pod skrzydłami Take2, to EA walnęło by pewnie taką ofertę że ludzie z IS zgodzili by się bez wahania. A wyobrażacie sobie Mafie którą wydawałoby EA :?:
Nie no gdyby EA przejęło firmę to co roku byśmy mieli wydawane gnioty pt. "Mafia - The Most Wanted" albo "Mafia -Pro Street" :shock: kaszanka na maksa :!:

W wywiadzie jest również mowa o tym, na jakich filmach się wzorowano - myślę, że "Chłopcy z ferajny" to kawał dobrego filmu gangsterskiego, na którym śmiało można się opierać. Ciekaw jestem tylko co to będą za aspekty umieszczone w drugiej części, które będą rozpoznawalne dla fanów Mafii ? Jakiego typu esster egg'ów możemy się spodziewać :?:
Właśnie fajnie że będzie kilka smaczków że starej dobrej jedynki, może Ralph jako przechodzień, albo coś innego.

Hmmmm tak mówicie co by było gdyby EA wykupiła Illusion Softworks. Jednak to by było praktycznie nie możliwe gdyż Illusion miał już podpisaną umowę wydawniczą z T2 więc po co EA firma na której nie zarobi?
Wiesz te przejęcie przez EA zamiast T2 to tylko takie nasze gdybanie co by było gdyby ;-) co do tych smaczków to chciałbym, żeby chociaż rzucili jakieś światło na sprawę zabicia Toma Angelo :-> wyjaśnili to i owo...a no i fajnie by było zobaczyć jak potoczyło się dalsze życie niektórych bohaterów z jedynki np. Lucasa Bertone :-) moglibyśmy go spotkać na ulicy jako żebraka :-P który za małą opłatę opowie nam swoją historię, jak to musiał przez kłopoty z prawem zamknąć interes i uciekać z Lost Heaven :lol:
cron